کاهش تولید ملک در چین

۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
اگرچه فلزات مرتبط با انتقال انرژی، مانند مس و آلومینیوم، عملکرد بهتری داشته‌اند، اما آنهایی که بیشتر به زیرساخت‌های سنتی مانند سنگ آهن وابسته هستند، با چالش‌های تقاضای قابل توجهی روبرو شدند.

 

اگرچه فلزات مرتبط با انتقال انرژی، مانند مس و آلومینیوم، عملکرد بهتری داشته‌اند، اما آنهایی که بیشتر به زیرساخت‌های سنتی مانند سنگ آهن وابسته هستند، با چالش‌های تقاضای قابل توجهی روبرو شدند. این مدل نشان می‌دهد که فشار نزولی بیشتری در طیفی از کامودیتی‌ها از جمله نفت و مس قابل انتظار است، اگرچه برخی از کامودیتی‌ها مانند طلا به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیکی اخیر شاهد افزایش قیمت بوده‌اند.

در حالی که عوامل سمت تقاضا بر کامودیتی‌ها تاثیر می‌گذارد، محدودیت‌های سمت عرضه همچنان حمایت کننده قیمت هستند. ریسک‌های ژئوپلیتیکی، از جمله درگیری روسیه و اوکراین، اختلالات در دریای سرخ و هزینه‌های بالای حمل و نقل همچنان بالا هستند. این اختلالات در سمت عرضه، همراه با اثرات تغییرات اقلیمی، مانند آب و هوای غیرعادی که بر تولید محصولات کشاورزی تأثیر می‌گذارد، نوسانات مداومی را در بازارهای جهانی کامودیتی ایجاد می‌کند.

در بخش انرژی، تیم نفت و گاز HSBC پیش‌بینی می‌کند که کاهش تولید اوپک پلاس، همراه با تولید بی‌سابقه نفت خام آمریکا، می‌تواند منجر به مازاد بازار تا سال 2025 شود. با این حال، در حال حاضر، تنش‌های ژئوپلیتیکی قیمت نفت را نسبتاً بالا نگه می‌دارد. گذار انرژی جهانی در حال افزایش تقاضا برای فلزاتی مانند مس، لیتیوم و هیدروژن را بیشتر می‌کند که برای فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر، وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم‌های ذخیره باتری ضروری هستند. (گذار انرژی فرایند همیشگی جایگزینی سوخت‌های فسیلی با منابع انرژی کم‌کربن است. به‌طور کلی‌تر، گذار انرژی یک تغییر ساختاری قابل توجه در یک سیستم انرژی دربارهٔ عرضه و مصرف است.) با این حال، HSBC هشدار می‌دهد که مسائل زنجیره تامین و چالش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند جریان روان این مواد حیاتی را مختل کند. در بازارهای کشاورزی، آب و هوا محرک اصلی باقی می‌ماند. غلات مانند گندم و ذرت به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، به ویژه در ایالات متحده، شاهد کاهش قیمت بوده‌اند.

در مقابل، محصولات دیگر مانند کاکائو، قهوه و روغن زیتون به دلیل شرایط نامساعد جوی و اختلالات عرضه در مناطق اصلی تولید، افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. موسسه HSBC خاطرنشان می‌کند که قیمت‌های جهانی غذا می‌تواند با ریسک‌های ناشی از تغییرات آب‌ وهوایی، تنش‌های ژئوپلیتیکی که بر مسیرهای تجاری تأثیر می‌گذارد، و تغییر در سیاست تجاری، به‌ ویژه پس از محدودیت‌های صادرات برنج هند، بی‌ثبات باقی بماند.

فلزات گرانبها، به ویژه طلا، رکورد قیمتی جدیدی، بالای 2500 دلار در هر اونس را ثبت کرده است. تحلیلگران می‌گویند: «این افزایش با خرید دارایی‌های امن و صندوق‌های پوشش ریسک، ناشی از انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی و عدم اطمینان اقتصادی و ژئوپلیتیکی فزاینده تقویت شده است». انتظار می‌رود که نقش طلا به‌عنوان یک پوشش ریسک در برابر تورم و عدم اطمینان اقتصادی همچنان قوی باقی بماند و بسته به محیط کلان اقتصادی و سیاسی جهانی، پتانسیل افزایش بیشتری داشته باشد.