رشد تولید در کارخانه فولاد مبارکه

۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
به قطعیت با شرایط دنیای امروز می‌توان گفت انرژی، آب و حفظ محیط‌زیست، سه بحران اساسی موردتوجه جهان است که برای حفظ آن‌ها مسئله استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر با استفاده از فناوری‌های نوین پررنگ می‌شود.

انرژی‌هایی که در محیط‌زیست هیچ‌گونه آلودگی تولید نمی‌کنند، هیچ پسماندی به‌جا نمی‌گذارند، همچنین هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند انرژی پاک هستند. با توجه به استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی (نفت ، گاز، بنزین و…) و با عنایت به اینکه این منابع رو به پایان هستند گرایش دولت‌ها به‌سوی استفاده از انرژی‌های پاک و البته تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی زمین‌گرمایی، انرژی برق‌آبی و موارد این‌چنینی متمرکزشده است.

با توجه به وضعیت کم‌آبی و چالش آلودگی‌ها، از نیازهای اساسی و زیرساختی کشور فقدان نیروگاه خورشیدی است که فولاد مبارکه برای حل این مشکل پیش‌قدم شده است. باید در نظر داشته باشیم که تولید آهن و فولاد می‌تواند عواقب منفی برای محیط‌زیست به دنبال داشته باشد. همان‌طور که اگر به‌کل چرخه عمر فولاد تولیدشده نگاه کنیم، درک ما نسبت به محصـــول نهــایی از نظر زیســـت‌محیطــی حساس‌تر می‌شود. توأمان انقلاب سبز در بسیاری از صنایع به‌سرعت در حال حرکت بوده و در آینده‌ای نزدیک سیستم‌های گرمایش الکتریکی و تجدیدپذیر، به‌تدریج جای مشعل‌های گازی و سوخت‌های فسیلی را خواهند گرفت. در این شرایط ورود به استفاده از انرژی‌های پاک به یک الزام در کشور تبدیل خواهد شد. با انجام اقدامات اساسی در راستای کاهش بیشتر آلودگی‌ها از طریق انتشار گازهای مضر و مرگبار و بهبود بهره‌وری انرژی با تغییر از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های تجدید پذیر و پاک می‌توان ضمن کاهش آسیب‌های ناشی از اثرات مخرب زیست‌محیطی، بازدهی تولید را نیز تا حد قابل‌توجهی بالا برد.

هم‌اکنون تولید انرژی پاک در فولاد مبارکه دارای چندین پروژه است که به مرحله اجرایی رسیده‌اند و با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی می‌توان 30 درصد از نیاز برق این شرکت را از انرژی خورشید تأمین کرد. این شرکت در شرایط فعلی کشور ضمن احساس مسئولیت اجتماعی و همچنین برای تأمین بخشی از برق موردنیاز خود اقدام به احداث ابر پروژه نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی کرده است.

درواقع فولاد مبارکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر کرده و دو پروژه بسیار بزرگ را آغاز کرده که یکی از آن‌ها پروژه 600 مگاواتی نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان است و یکی از عوامل تمایز این نیروگاه نسبت به دیگر نیروگاه‌ها وسعت آن است که زیربنایی به مساحت 1200 هکتاری در استان اصفهان دارد. پنل‌های خورشیدی خریداری‌شده برای این نیروگاه از جدیدترین‌هاست و ظرفیت تولید آن 660 وات است که حداکثر توان تولیدی پنل در سراسر جهان است. افزون بر اینکه این نیروگاه مجهز به فناوری‌های دیگری همچون سلول‌های خورشیدی دووجهی و ردیاب نور خورشید در طول روزاست که توان بهره‌برداری این نیروگاه را افزایش می‌دهد.

این شرکت از فناوری‌هایی برای افزایش بهره‌وری و تولید انرژی استفاده می‌کند که نیروگاه پایداری با اثربخشی بالا ایجاد نماید. مسئله نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه فقط تولید برق نیست، بلکه در مورد ایجاد تأثیر مثبت پایدار بر محیط‌زیست و جوامع محلی است. با استفاده از انرژی خورشیدی در چنین مقیاس بزرگی، هدف کاهش قابل‌توجه انتشار آلودگی‌ها، گازهای گلخانه‌ای و کربن است که به تلاش‌های گسترده‌تر ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک خواهد کرد. علاوه بر این، پروژه فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد می‌کند و مهم‌تر اینکه رشد اقتصادی را تخت تأثیر قرار می‌دهد.

این شرکت پروژه‌های متعددی را درزمینهٔ انرژی بادی هم مضاف بر انرژی خورشیدی دنبال می‌کند، ازجمله یک نیروگاه بادی بزرگ 200 مگاواتی در سنگان است. این پروژه می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور شناخته شود که البته در مرحله امکان‌سنجی است تا تمام جنبه‌های پروژه قبل از شروع به‌طور دقیق موردبررسی قرار گیرد. تنوع‌بخشی به مجموعه فولاد مبارکه در بحث چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به‌ طور جامع از اهداف این شرکت است.