تیرآهن و تقاضا در بازار

۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
این هفته دلار چراغ خاموش روند افزایشی در پیش گرفت. همچنین به دلیل افزایش دما و قطعی برق صنایع بودیم که طبیعتاً در روند تولید تأثیر گذار است.

در بازار آهن تقریباً هفته‌ی کم‌نوسان و آرامی داشتیم. قیمت‌ها در بازار ثبات داشتند؛ اما مسئله‌ی قطعی برق، یکی از معضلات مهم برای تولیدکننده و خریداران تبدیل شده است. از آنجایی که برق صنایع، چندین مرتبه در هفته قطع می شود، گاها سفارش‌ها به موقع به دست خریداران نمی رسد.
البته در حالی‌ که روز گذشته نخستین روز از آغاز کار رئیس جمهوری دوره چهاردهم بود بازار از حرکت ایستاد و به انتظار نشست، اما امروز 9 مرداد 1403 ؛ با جریان افتادن بازار افزایش در چند محصول فولادی مانند تیرآهن و نبشی مشاهده می‌شود.

گفتنی است که نوسان بازار ارز و دلار در چند روز متوالی بالاخره بازار فلزات را متأثر کرد و جهش را در چند محصول به وجود آورده است. قیمت تیرآهن با تکیه بر عوامل دیگری نظیر افزایش میزان تقاضا در راستای به جریان افتادن بازار، افزایش دما و قطعی و کمبود صنایع برخی محصولات رشد را در کارنامه خود مشاهده کردند.

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش 60  هزار 250 تومان مبادله می‌شود. در همین حال، در بازار میلگرد ثبات قیمت را تجربه کرد و در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش شاخه ای 50 تا 100 هزار تومان رشد داشت. علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت محصولات 100 تا 200 تومان افزایش داشت. همچنین در بازار پروفیل قیمت‌ محصولات تا این لحظه اعلام نشده است.

در بورس کالا امروز شاهد عرضه 500 هزار و 804  تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا بودیم که از بین 12 محصول تنها یک محصول با 10 هزار تن عرضه به تابلوی معاملات راه یافت. بر همین اساس، تنها محصول تختال C که به تابلوی معاملات در تالار حراج باز راه پیدا کرد، 10 هزار تن عرضه و 5 هزار تقاضا با قیمت میانگین 226 هزار و  600 ریال به ثبت رساند.
از سویی دیگر هم در بازار سرمایه اوضاع بر وفق سهامداران نبود و این بازار با کاهش 11 هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید و ارزش معاملات نیز مشابه دیروز حدودا 3.4 همت ثبت شد. از لحاظ ورود خروج نقدینگی مجموعا حقیقی‌ها 150 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات چهارمین روز هفته قرمز رنگ به پایان برسد. شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات 11 هزار و 295 واحد افت داشت و به 2 میلیون و 130 هزار و 540 واحد رسید.