بازار بی رونق فولاد

۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
هفته جاری بازار نیمه تعطیل بود و علی‌رغم اینکه عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار مدتی است که محدود شده؛ اما حتی برای همین مقدار عرضه نیز تقاضای قابل توجهی نیست؛ چرا که ساخت و ساز به شدت ضعیف و معاملات ملک و مسکن راکد است.

هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند متعادلی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته ثابت، افزایشی و در نهایت کاهشی شد که البته دو روز نیز به دلیل تعطیلات رسمی بازار نیز تعطیل بود. این محصول بصورت میانگین در هفته جاری حدود 100 تومان رشد در هر کیلوگرم را به ثبت رسانده است.

از طرفی دو فصل بهار و تابستان معمولاً اوج تقاضا برای میلگرد و مقاطع طویل است؛ اما رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز، کاهش تقاضا و معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالا را به دنبال داشته است. نرخ تیرآهن نیز در چهارمین هفته تابستان روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، کاهش 100 تومانی تا 300 تومانی در هر کیلوگرم داشت و روز چهارشنبه با قیمت میانگین 29 هزار تومان به کار خود پایان داد.

بازار پروفیل نیز در اولین روز هفته کاهش 100 تومانی داشت و پس از آن تا پایان هفته را در یک روند کاملا ثابت طی کرد. در نهایت این محصول قیمت 37 هزار و 170 تومان را در روز چهارشنبه 27 تیرماه را به ثبت رساند. از سوی دیگر، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش در روند ثابتی قرار داشتند و هر کدام با نرخ 30 هزار و 100 تومان و 300 هزار و 500 تومان هفته خود را به پایان رساندند که به صورت کلی با قیمت میانگین هفته گذشته تفاوتی ندارند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار جهانی آهن و فولاد نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن در بازارهای آسیایی روز چهارشنبه 27 تیرماه (17 جولای) به پایین‌ترین میزان در سه هفته اخیر رسید که به دلیل تقاضای ضعیف فصلی از سوی مصرف کننده اصلی یعنی چین و افزایش عرضه جهانی، این کاهش قیمت روی داد. در واقع پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ آهن با سررسید ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین با 2.8 درصد کاهش به 806 یوان در هر تن رسید که پایین ترین رقم از 27 ژوئن تا کنون است.

از طرفی، هفته جاری بازار نیمه تعطیل بود و علی‌رغم اینکه عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار مدتی است که محدود شده؛ اما حتی برای همین مقدار عرضه نیز تقاضای قابل توجهی نیست؛ چرا که ساخت و ساز به شدت ضعیف و معاملات ملک و مسکن راکد است. همچنین تمامی بازارها تحت تاثیر کاهش قیمت دلار قرار گرفته‌اند و بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع با لمس کانال 57 هزار تومانی در نرخ ارز، شاهد نوسانات جزئی در برخی مقاطع فولادی و ثبات قیمت در سایر آهن آلات بودیم.

البته عدم پایبندی وزارت نیرو به توافقات قبلی خود با انجمن تولیدکنندگان فولاد، مزید بر مشکلات این صنعت شده است. به گفته فعالان این حوزه، وزارت نیرو نه تنها برق مورد نیاز را به طور کامل تامین نمی‌کند، بلکه حتی برق تولیدی نیروگاه‌های اختصاصی فولادسازان را نیز از آنها می‌گیرد. همچنین بازار ارز در تمام طول هفته در کانال 57 تا 58 تومانی در حال حرکت بود و در واقع از حمایت ۷ ماهه خود عبور کرد که نهایتاً در روز چهارشنبه 27 تیر ماه در محدوده 57 هزار و 300 تومانی تثبیت شد.

بازار سرد فولاد در داغ ترین فصل سال اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، سطح حمایتی فعلی ارز یعنی 57 هزار تومان، به عنوان نقطه عطفی کلیدی برای روند آتی دلار تلقی می‌شود و باید دید در هفته جاری با توجه به شکل گیری فضای مثبت پس از انتخابات، روند کاهشی نرخ دلار ادامه دار خواهد بود یا خیر. در هفته پیش‌رو نگاه‌ها به مرز شکست حمایت نرخ دلار دوخته شده و باید دید ادامه انتظارات مثبت متاثر از فضای بعد انتخابات باعث شکست حمایت‌ها و لمس سطوح پایین‌تر برای بازار ارز می‌شود.