ورق قلع اندود چیست

۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
ورق قلع اندود دارای یک سطح فولادی و سطح پوششی است. لایه ای که ورق قلع اندود را می پوشاند، از جنس فلز قلع و کروم است. ضخامت لایه ورق قلع اندود به جنس ورق و ضخامت ورق اولیه بستگی دارد. 

 

فهرست مطالب

درمورد ورق قلع اندود چه می دانید؟

بررسی ویژگی های ورق قلع اندود

بررسی انواع ورق قلع اندود

استانداردهای ورق قلع اندود چگونه تعیین می شود؟ 

آشنایی با خط تولید ورق قلع اندود 

راهنمای خرید ورق قلع اندود، نکات مهم و توصیه‌ها

در مورد فلز قلع باید این مورد را بدانید که با توجه به داشتن ویژگی های خاص به تنهایی توانایی تبدیل شدن به ورق را ندارد. حالا اگر به ورق هایی با ویژگی هایی که این عنصر دارد نیاز داشته باشیم، باید از ورق قلع اندود استفاده شود. توجه داشته باشید این محصولات در اثر اضافه شدن قلع یا آلیاژهای دیگر به ورق فلزی تولید می شوند. 

ورق قلع اندود یا تین پلیت یکی از انواع ورق هایی است که نسبت به ورق گالوانیزه ضخامت کمتری دارد. از این نوع ورق برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.  فلز قلع به عنوان نوعی پوشش بر روی ورق فولادی قرار می گیرد و حصولی که از آن حاصل می شود، ورق قلع اندود یا ورق تین پلیت نامیده می شود. قلع اندود کردن ورق فولادی باعث ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی در فلزات می شود. این خواص باعث می شود که در صنایع مختلف از یان نوع ورق استفاده شود. 

درمورد ورق قلع اندود چه می دانید؟

باید گفت که قلع نوعی فلز سبک است که نقطه ذوب بسیار پایینی دارد و به ندرت می توان از آن به عنوان نوعی فلز خالص استفاده کرد. نکته مهم در رابطه با ورق قلع اندود مقاومت بسیار بالایی در برابر اسید و بازهای ضعیف دارد. به همین علت در اثر قرار گرفتن در آب حاوی کربنات با سرعت بسیار کمی دچار خوردگی می شود. 

مورد دیگری که از ورق قلع اندود باید بدانید، مقاومت بالای آن در مجاورت با خاک است. این بدان معنا است که فلز قلع در مجاورت با خاک کمترین میزان خوردگی را دارد. این فلز به راحتی قابلیت لحیم شدگی دارد. ترکیب فلز قلع با فلزات دیگر منجر به تولید آلیاژهای خاصی می شود. این آلیاژها برخی از خواص قلع را تقویت کرده اند. جالب است بدانید استفاده از این آلیاژها خواص جدیدی را به قلع اضافه می کند. 

فلز قلع علاوه بر ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون، خاصیت انعطاف پذیری و چکش خواری را به طور چشمگیری افزایش می دهد. به همین خاطر از آلیاژ قلع در بیشتر صنایع استفاده می شود. در واقع ورق قلع اندود نوعی ورق حاصل از نورد سرد است. ورق فولادی در طی فرآیند پوشش دهی به ورق قلع اندود تبدیل می شود. در حقیقت سطح داخلی و خارجی این ورق با فلز قلع پوشانده می شود. بعد از پوشش دهی به ورق فولادی، لایه نازکی از فلز کروم با هدف محافظت بر روی سطح خارجی ورق قلع اندود پوشیده می شود. اصطلاح ورق تین پلیت به ورق فولادی کم کربن گفته می شود. ضخامت این ورق از 0.5 تا 0.1 میلی متر است. حالا روکش قلعی که بر روی ورق قرار می‌گیرد، بین 2.8 تا 1.7 گرم است. این روکش هم بر روی سطح داخلی و هم بر روی سطح خارجی ورق قرار دارد. 

بررسی ویژگی های ورق قلع اندود

قلع اندود شدن ورق، قابلیت چکش خواری، جوش پذیری و خمکاری ورق فولادی را افزایش می دهد ورق قلع اندود ویژگی های دیگری نیز دارند.

در ادامه به ویژگی های این ورق می پردازیم:

  • ضخامتی که از فلز قلع استفاده می شود در تمام قسمت های ورق یکسان است. 
  • استفاده از ورق قلع اندود باعث می شود تا از فرسایش مقاطع فولادی جلوگیری شود. در حقیقت فرآیند فرسایش را کاهش می‌دهد. 
  • این نوع پوشش که بر روی ورق کشیده می‌شود، ظاهری براق و درخشان دارد. 
  • این ورق قدرت رنگ شوندگی بالایی دارد. 
  • ورق قلع اندود ویژگی لحیم کاری را به ورق اضافه می کند.

بررسی انواع ورق قلع اندود

ورق های فولادی با توجه به متریال به کار رفته در ساختارشان به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در این میان یکی از معروف ترین دسته بندی های ورق قلع اندود، تقسیم بندی آن بر اساس نرمی و سختی است. با توجه به مورد گفته شده به سه دسته تقسیم بندی می شوند. 

  • گرید 2 ورق قلع با درجه سختی نرم
  • گرید 3 ورق قلع با درجه سختی معمولی
  • گرید 4 با درجه سختی سخت

استانداردهای ورق قلع اندود چگونه تعیین می شود؟ 

ورق های فولادی بر اساس استانداردهای خاصی تولید و روانه بازار مصرف می شوند در ادامه این محتوا به بررسی هر یک از این استانداردها می پردازیم. 

  • یکی از این استانداردها مشخص کردن وزن پوشش قلع در ورق فولادی است. تعیین این استانداردها توسط " الکترولیتیک ASTM A 630-98 " صورت می گیرد.
  • ورق های قلع اندودی که الکترولیتیک باشند و با فرآیند نوردی تولید شده باشتد باید طبق استاندارد " 626/A 626 M-98 ASTM" باشند. 
  • در این میان محصولاتی هستند که بر پایه ورق سیاه تولید می شوند. این محصولات طبق استاندارد " ASTM A 623-02 " روانه بازار مصرف می شوند.
  • ورق های قلع اندودی که بر پایه ورق سیاه تولید شده اند با یک پوشش الکترولیتیک کروم پوشانده می شوند. این دسته از ورق ها باید طبق استاندارد " ASTM A 657M-98a " تولید شوند.
  • تسمه فولادی تولید شده با نورد سرد، به صورت رول در می آیند و با مشخصات فنی " DIN EN114010.96 " به دست مصرف کننده می رسد. 

به طور کلی باید گفت که ورق قلع اندود یکی از محصولات مهم در صنعت فولاد کشور است که کاربردهای گوناگونی دارد. از کاربردهای اصلی این ورق می توان به تولید ظروف نگهدارنده مواد غذایی و صنایع خودروسازی اشاره کرد.

آشنایی با خط تولید ورق قلع اندود 

در این قسمت می خواهیم در مورد تولید ورق قلع اندود بگوییم. برای تولید این نوع ورق معمولا از دو روش زیر استفاده می شود. 

روش غوطه وری: ورق هایی که با استفاده از این روش تولید می شوند ضخامت قلع در هر دو طرف آن‌ها یکسان است. 

روش الکترولیت: ورق هایی که با این روش تولید می‌شوند ضخامت متفاوت و یا یکسانی در دو سطح خود دارند. 

توجه داشته باشید که شرکت فولاد مبارکه برای تولید ورق قلع اندود از روش الکترولیت استفاده می کند. البته این مورد را در نظر داشته باشید که ماده اولیه برا تولید ورق تین پلیت یا ورق قلع اندود، همان ورق فولادی است. در اینجا لازم است تا اطلاعاتی در مورد لایه های ورق فولادی قلع اندود شده بدانید. 

لایه روغنی را به این هدف در قلع اندود کردن ورق استفاده می کنند که مانع از چسبندگی  سطوح ورق به یکدیگر شود.  این لایه در بیرونی ترین بعد ورق قلع اندود قرار می گیرد. توجه داشته باشید که استفاده از لایه روغنی در صورت وجود لایه محافظ دیگر، به چسبندگی آن کمک زیادی می کند. روغنی به کار برده شده در این لایه برای سلامتی انسان بی خطر است. لایه دیگری که در ورق قلع اندود استفاده می شود، به لایه غیر فعال معروف است. استفاده از این لایه در سطح ورق، باعث ایجاد ساختاری برای جلوگیری از گسترش اکسید قلع می شود. ساختار این لایه شامل پوششی از جنس کروم است. 

راهنمای خرید ورق قلع اندود، نکات مهم و توصیه‌ها

همانطور که گفتیم ورق قلع اندود، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، یکی از محصولات مهم در صنایع مختلف به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می‌آید. این ورق‌ها که از جنس فولاد با پوشش قلع هستند، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و قابلیت شکل پذیری، کاربردهای گسترده‌ای دارند. اما هنگام خرید این محصول، نیاز است به چند نکته اساسی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

  1. کیفیت ورق قلع اندود: اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید، کیفیت ورق است. ورق‌های قلع اندود با کیفیت بالا دارای سطحی صاف و براق هستند و هیچ گونه برآمدگی در سطح آن دیده نمی شود و یا عیب ظاهری ندارند. کارخانه فولاد مبارکه از بهترین تولید کنندگان ورق قلع اندود است. 
  2. ضخامت و ابعاد: ورق‌های قلع اندود در ضخامت‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. بسته به نوع کاربرد، باید ضخامت و ابعاد مناسبی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی، معمولاً ورق‌های نازک تر استفاده می‌شود، در حالی که برای کاربردهای صنعتی، ورق‌های استفاده شده باید ضخیم تر باشند.
  3. قیمت: قیمت یکی از عوامل مهم در خرید هر محصولی است. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید ورق قلع اندود، قیمت‌های مختلف را مقایسه کنید تا بهترین قیمت را بیابید. البته این مورد را بدانید که قیمت ورق فولادی تاثیر زیادی بر روی قیمت ورق قلع اندود دارد.