برش ورق فولادی

۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
به بریدن ورق های فولادی و تبدیل کردن آن‌ها به قطعات کوچکتر، که با استفاده از روش‌های مکانیکی و دستی انجام می شود برشکاری ورق می گویند. با توجه به کاربرد ورق فولادی، روش برشکاری ورق متفاوت خواهد بود.

فهرست مطالب

برشکاری ورق فولادی چگونه انجام می‌شود؟

برش ورق فولادی چه اهمیتی دارد؟

برشکاری ورق فولادی چند روش دارد؟

برشکاری ورق فولادی با استفاده از لیزر، هوابرش و پلاسما چگونه انجام می شود؟

چگونه بهترین روش برشکاری ورق را انتخاب کنیم؟

اجرای خدمات برشکاری ورق فولادی در همکار آهن

برشکاری ورق فولادی چگونه انجام می‌شود؟

فولاد در صنایع امروزی کاربرد فراوانی دارد. به تبع این موضوع ورق های فولادی نیز بسیار کاربردی هستند. برشکاری ورق یکی از اصلی ترین فرآیندهایی است که در هنگام ثبت سفارش باید مورد توجه قرار بگیرد. برشکاری ورق روش های مختلفی دارد. در ادامه این مطلب در رابطه با برشکاری ورق توضیح می دهیم. 

برش ورق فولادی چه اهمیتی دارد؟

باید این مورد را در نظر داشته باشید که ورق فولادی از ورق سیاه و ورق آهن ساخته می شود. برای اینکه بتوان از ورق فولادی در مصارف و شرایط مختلف استفاده کرد، لازم است که آن ها را برش دهند. این امر باعث می شود تا ورق فولادی به محصول دلخواه با اندازه دلخواه تبدیل شود. به بریدن ورق های فولادی و تبدیل کردن آن‌ها به قطعات کوچکتر، که با استفاده از روش‌های مکانیکی و دستی انجام می شود برشکاری ورق می گویند. با توجه به کاربرد ورق فولادی، روش برشکاری متفاوت خواهد بود.

برشکاری ورق فولادی چند روش دارد؟

دانستن روش های مختلف برای برشکاری ورق فولادی این کمک را می کند تا با توجه به نوع ورق و همینطور ضخامت آن، شیوه‌ی مناسب برای برشکاری انتخاب شود. در فرآیند برشکاری ورق، دقت و سرعت انجام کار اهمیت بسیار بالایی دارد. در این بخش به بررسی انواع روش های برش ورق فولادی می پردازیم و همینطور می گویی مکه کدام یک از این روش ها در چه شرایطی کارایی دارد؟

تراشکاری

به کارگیری روش برشکاری به صورت تراشکاری بیشتر در صنایع خودرو سازی به کار گرفته می شود. تراشکاری ورق فولادی بیشتر روش سنتی برای برش ورق فولادی به شمار می آید. با استفاده از این روش، ورق فولادی با نوعی دستگاه خاص برش داده می شود.

روش سنگ فرز یا سنگ زنی

در مورد این روش برشکاری باید گفت که این روش همانند آنچه در بخش قبل گفته شد، در دسته بندی روش‌های سنتی، گرم و مکانیکی قرار دارد. از این روش برای برش ورق هایی استفاده می شود که سطح رویی آن‌ها کیفیت بالایی دارد. این مورد را باید بدانید که دستگاه سنگ فرز دارای تیغه ای است که به صورت چرخشی عمل کرده و باعث صاف شدن سطح فلز می‌شود. 

روش پانچ برای برشکاری ورق 

روش برش پانچ را نیز می توان نوعی روش سنتی به شمار آورد با این تفاوت که به عنوان نوعی روش سرد از آن یاد می‌شود. یان روش بیشتر برای فلزاتی که قوی و قطر زیادی دارند استفاده می‌شود. برای برش دادن ورق با این روش باید نیرویی برابر با 1000 تن به آن وارد شود. ورق پانچ مشبک یکی از بهترین انواع ورق های پانچ موجود در بازار است. برای مشاهده قیمت ورق پانچ می‌توانید با همکار آهن ارتباط بگیرید.

روش سمباده زنی برای برش ورق 

این روش بسیار به روش سنگ زنی شباهت دارد و تقریبا مثل آن روش است. تنها تفاوت و یکی از مهم ترین تفاوت هایی که این روش برشکاری با سنگ زنی دارد، با توجه به نوع قطعه، نوع سمباده نیز متفاوت خواهد بود. 

روش رزوه زنی 

یکی دیگر از روش های سنتی برای برش دادن ورق، استفاده از روش رزوه زنی است. این روش با استفاده از دستگاه فرز تراش، رولینگ و فرمینگ انجام می شود. امروزه از این روش به علت زمان بر بودن آن کمتر استفاده می شود.  

استفاده از الکترود برای برشکاری ورق

ایجاد سوراخ در فلزات و برش دادن آن یکی از کاربردهای مهم الکترود برای برشکاری است. توجه داشته باشید اگر قصد استفاده از الکترود برای برشکاری را دارید باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید. برشکاری با استفاده از الکترود یکی از روش های مدرن به شمار می آید. 

روش قیچی برای برشکاری ورق 

شاید تا به حال نام این روش را نشنیده باشید. باید بدانید که این روش یکی از روش های قدیمی و البته نوعی روش سرد برای برشکاری ورق فولادی است. از این روش برای برشکاری ورق با ضخامت بسیار کم استفاده می شود.برای قیچی هایی که دستی هستند ضخامت ورق باید در حدود 1.5 میلی متر باشد. قیچی های گردبر باید ضخامتی در حدود 6 میلی متر و قیچی اهرمی ضخامتی برابر با 5 میلی متر داشته باشند.

برشکاری ورق فولادی با استفاده از لیزر، هوابرش و پلاسما چگونه انجام می شود؟

توجه داشته باشید برای برشکاری ورق های فولادی مختلف، از روش های گوناگونی استفاده می شود. یکی از روش‌هایی که برای برشکاری ورق فولادی رایج است استفاده از لیزر می باشد. این روش فرآیندهای مخصوص به خود را دارد و از نظر ضخامت محدودیت خاصی دارد. یکی از روش های قدیمی اما رایج برای برشکاری ورق فولادی، استفاده از هواگاز است. کلیه فلزات چه گالوانیزه و چه استیل، با این روش برش داده می شود. 

امروزه یکی از روش های پر سر و صدا که در برخی از کشورهای جهان استفاده می شود، استفاده از پلاسما برای برش ورق فولادی است. این روش بسیار پر هزینه است و اغلب افراد از آن استفاده نمی کنند اما در برخی از صنایع برای سرعت بخشیدن به عملیات برش و همینطور بالا بردن دقت، از روش پلاسما برای برش استفاده می کنند.

برشکاری با استفاده از گیوتین چگونه انجام می‌شود؟

این روش نیز به نوعی سنتی و قدیمی است و در سه مدل پدالی، مکانیکی و هیدرولیکی انجام می شود. با توجه به ضخامت ورق فولادی از هر کدام این روش ها استفاده می شود. برش ایجاد شده بر روی ورق با استفاده از گیوتین، توسط تیغه های کروم دار انجام می شود. این تیه می تواند تا ضخامت 30 میلی متر را به راحتی برش دهد و علاوه بر برش ورق فولادی برای برش فلزات با آلیاژهای کربنی  نیز مناسب است. 

استفاده از واترجت برای برشکاری ورق فولادی

واترجت یا همان برش فولاد با استفاده از آب، یک روش مدرن برای برش ورق فولادی به شمار می آید. ورق فولادی با استفاده از فشار بالای آب ورق فولادی را برش می دهد. واتر جت ترکیبی از آب با نوعی سنگ که حالت سایشی دارد می باشد، در این روش فشاری تقریبا برابر با 6 هزار پوند بر اینچ به ورق فولادی وارد می شود. با این کار ورق در ابتدا دچار سایش و سپس برش می شود. این روش باعث می شود که ورق فولادی بعد از برش دفرمه نشود. کیفیت بالای برش، عدم ایجاد گرما، عدم تولید زباله و عدم وجود محدودیت در ضخامت برای برش، از دیگر مزایای این روش هستند و هزینه‌ی بالای آن نیز در دسته‌ معایب این روش قرار می‌گیرد.

چگونه بهترین روش برشکاری ورق را انتخاب کنیم؟

توجه داشته باشید بین تمامی روش‌هایی که برای برش ورق فولادی گفته شد، باید بر اساس معیار و مطابق نیاز خود بهترین روش را انتخاب کنید. مهم ترین مواردی که برای انتخاب روش برشکاری باید در نظر بگیرید،  برآورد ضخامت ورق و هزینه ها است. در ادامه به طور جزئی این دو پارامتر مهم را مورد بررسی قرار می دهیم.

ضخامت ورق 

  • برای ورق هایی که ضخامت کمتر از 2 میلیمتر دارند، از روش لیزر استفاده می شود. 
  • برای ضخامت های متر از 3 میلی متر با استفاده از لیزر یا پلاسما
  • ضخامت کمتر از 6 میلی متر بیشتر واترجت و لیزر
  • برای برش ورق‌هایی  با ضخامت بیشتر از 200 میلی متر از هوا گاز استفاده می‌شود.
  • برای ورق هایی با ضخامت بیشتر از 50 میلی متر از هواگاز یا واترجت استفاده می شود.

دقت در برشکاری و برآورد هزینه ها

  • اگر ظاهر ورق بعد از برشکاری برای شما اهمیت دارد حتما از روش واترجت استفاده کنید. این روش ممکن است هزینه بالایی برای شما به همراه داشته باشد ولی کیفیت بالا را فدای هزینه نکنید!
  • در برشکاری تولید کمتر ضایعات اولویت اصلی است. برای انجام شدن این موضوع حتما از روش لیزر یا واترجت استفاده کنید.
  • برای داشتن برش های منظم و دقیق از واترجت یا لیزر استفاده کنید.
  • برای کمتر شدن هزینه برش می توانید از هواگاز استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید با بهره گیری از این روش دقت و سرعت کار دستخوش تغییر می شود.

اجرای خدمات برشکاری ورق فولادی در همکار آهن

همانطور که در بخش های قبلی ذکر کردیم برشکاری ورق نیاز به مهارت و استفاده از دستگاه های دقیق دارد. برای انجام خدمات برشکاری در همکار آهن باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

 انتخاب نوع برش

در ابتدا برای برشکاری ورق باید نوع برش را تعیین کرد. یعنی با توجه به ضخامت ورق، روش برشکاری را ذکر کنید.

تعیین ابعاد برش

بعد از اینکه نوع برش را انتخاب کردید، ابعادی که می خواهید برشکاری ورق انجام شود را به کارشناسان مربوطه ذکر کنید. در آخر مهم ترین نکته توجه به پرت بودن برش است. به این مورد اهمیت بدهید زیرا اگر ابعاد برش ما 1.20 باشد، اما عرض ورق 1.5 باشد در این شرایط 30 سانت پرتی در هنگام برش ایجاد می شود. برای راهنمایی بیشتر در زمینه برش ورق با شماره 91003109-031 و داخلی 135 و 136 تماس حاصل نمایید.