بررسی کاربرد c-channel در صنایع مختلف

۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
سی چنل که در بازار با نام c-channel نیز شناخته می‌شود؛ به عنوان نوعی از تجهیزات جانبی شناخته می‌شوند که از کابل برق نگهداری می‌کنند. این محصل برای استفاده در مناطق با رطوبت بالا گالوانیزه می‌شود. گالوانیزه کردن باعث می‌شود تا در برابر خوردگی و سایش مقاومت داشته باشد. 

فهرست مطالب

سی چنل ( C-Channel) چیست؟

بررسی کاربرد سی چنل 

مزایا و معایب استفاده از سی چنل

بررسی ابعاد سی چنل یا سی ریل 

ویژگی‌های c-channel 

سی چنل سرد و گرم چیست؟

قیمت سی چنل 

سی چنل ( C-Channel) چیست؟

برای انجام فرایند نصب و راه اندازی سیسم‌های کابل سینی برق، عمدتا نیاز به حفاظت و پشتیبانی است. به همین خاطر برای حفظ امنیت کابل‌های برق، باید از سی چنل ها استفاده شود. سی چنل یکی از پرکاربردترین و بهترین قطعات برای ایجاد شبکه‌های گسترده کابل کشی است. 

در سینی کابل عبور سیم ها مانند لوله فولادی برق نیست. در لوله فولادی برق، سیم و کابل می‌بایست از درون نوعی مجرای استوانه‌ای شکل عبور کند. این در حالی است که سینی کابل شبکه‌های متعدد و مختلفی را ایجاد می‌کند که از طریق این شبکه ها کابل کشی راحت و قابل دسترسی است. البته باید این مورد را در نظر داشت که لوله فولادی برق نیز در مکان‌های خاص کاربرد ویژه ای دارد. در مورد سینی کابل یا همان سی چنل باید این مورد را دانست که در مناطق با نیاز به تعویض متعدد كابل برق، کاربرد بیشتری دارند. 

C channel به مانند یک بست عمل می کند و باعث محکم شدن کابل می‌شود. با توجه به اینکه ساختار سی چنل همانند یک ریل است، به آن سی ریل (c-Rail) نیز می گویند. یکی از بهترین بست هایی که برای سی چنل استفاده می‌شود، بست براکت فلزی نام دارد.

بررسی کاربرد سی چنل 

این قطعه در حالت معمول از جنس فولاد یا گالوانیزه ساخته شده است. نوع گالوانیزه c channel به دو صورت سرد و گرم تولید می‌شود. این امر باعث حفاظت از سی چنل در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. سی چنل یا سی ریل به علت داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر فشارهای عمودی، در تاسیسات انتقال تاسیسات بسیار زیاد است. 

کاربرد سی چنل تا حدود زیادی به لوله فولادی شباهت زیادی دارد. تفاوت این بست ها با لوله فولادی این است که در لوله فولادی کابل ها از درون مجاری استوانه ای عبور می‌کنند اما در این بست ها ایجاد شبکه انتقال گسترده، کابل کشی را راحت تر کرده است. توجه داشته باشید سی چنل و سینی کابل را به طور همزمان در مکان‌هایی که نیاز به تعویض برق به طور مکرر دارند استفاده می‌شود. 

بیشتر سی چنل‌ها به صورت مشبک و سوراخ دار ساخته می‌شوند. علت ساخته شدن مشبک این سینی کابل‌ها این است که امکان استفاده از قطعات جانبی دیگر در آن فراهم باشد. در واقع وجود سی چنل‌ها باعث می‌شود تا شرایط خوب و مناسبی برای قطعات مختلف سازه فراهم باشد تا در هر زاویه‌ای قرار بگیرند. توجه داشته باشید این قطعات طبق یک استاندار خاص و مشخصی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. 

C channel ها با ساختار محکمی که دارند قادر به تحمل وزن سینی کابل و سایر قطعاتی که بر روی آن‌ها قرار گرفته باشد را دارند. توجه کنید اگر از سی چنل استفاده شود، قطعات سازه برای اتصال بهتر نیاز به جوشکاری ندارند و همین امر باعث کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از سی چنل

همانطور که در بخش قبلی گفتیم سی چنل کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. در این بخش به بررسی مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای سی چنل‌ها

  • این قطعات به دلیل ساختار c مانندی که دارند در برابر انواع بارها و نیروهای خمشی مقاومت بسیار مناسبی دارند. 
  • یکی از بهترین ویژگی‌هایی که برای c channel ها می‌توان برشمرد، قابلیت نصب و اتصال آسان‌ها است. در مواردی که نیاز به اتصال موقت است. استفاده از سی چنل یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. 
  • وزن این قطعه نسبت به سایر قطعات با ساختار مشابه، بسیار کمتر است. 
  • در مقایسه با سایر سازه‌های فلزی، هزینه تولید و نصب آن به مراتب کمتر است. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفته که استفاده از سی چنل در پروژه ‌های عمرانی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. 
  • توجه داشته باشید که سی چنل ها با مواد و متریال مختلفی ساخته و روانه‌ی بزار می‌شوند. این قطعات بسته به مواد به کار رفته در ساختار خود، مقاومت بالایی در برابر خوردگی، حرارت و شرایط نا مشاهد محیطی دارند. 

معایب استفاده از سی چنل ها 

  • در برخی از پروژه‌ها که نیاز به تحمل بار زیادی دارند استفاده از سی چنل ها ممکن است جوابگو نباشد.
  • در پروژه‌های ساختمانی، استفاده از سی چنل‌ها به علت ظاهری که دارند مورد استقبال قرار نمی‌کیرند به همین خاطر برای رفع این مشکل بر روی c channel ها نوعی روکش می‌کشند. 
  • در مواردی که به بخشی از سازه نیروی بسیار قوی وارد می‌شود، ممکن است برای بهبود عملکرد سی چنل‌ها از تقویت کننده استفاده شود.

بررسی ابعاد سی چنل یا سی ریل 

در مورد ابعاد سی چنل ها باید این مورد را ذکر کرد که  این قطعات در برابر بارهای خارجی و همینطور رطوبت محیطی مقاومت بسیار بالایی دارند. پس به همین خاطر سی چنل‌ها به صورت شاخه‌های 2 و 3 متری تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. این قطعات از ورق‌هایی با ضخامت 1.5، 2 و 2.5 میلی متر تولید شده اند. 

ویژگی‌های c-channel 

در ابتدا لازم است برای در به این سوال که سی چنل ها چه ویژگی دارند به بررسی ساختار آن پردازیم. حالا که دانستید سی چنل چیست این سوال برای شما ایجاد می‌شود که جنس این قطعات چیست؟ این قطعات از فولاد و آلیاژهای آن ساخته شده است. همین امر باعث افزایش مقاومت آن شده است. سی چنل باید در برابر رطوبت و فرآیند اکسیداسیون محافظت شود، در نتیجه با استفاده از گالوانیزاسیون این قطعات را پوشش می‌دهند. 

بدنه این قطعه همانطور که از نام آن نیز پیدا است به شکل c ساخته شده است. به همین خاطر به راحتی انواع بست چنگالی را در خود جای می‌دهد. توجه داشته باشید این بست ها به منظور حمایت از لوله و کابل برق ایجاد شده است. سی ریل ها به راحتی به سقف یا دیوار متصل می‌شوند. این قطعات در شاخه‌های 1 و 3 متری تولید می‌شود. این قطعات قابلیت برش خوردن نیز دارند و می توانید بنا بر استفاده ای که دارد آن را برش دهید.

سی چنل سرد و گرم چیست؟

حالا که با مفهوم سی چنل آشنا شدید بهتر است در مورد سی چنل گرم و سرد نیز اطلاعاتی داشته باشید. برای انجام روش سی چنل سرد، در ابتدا محلول آب و نمک از فلز روی بر سطح سی ریل‌ها اسپری می‌شود یان روش باعث تشکیل نوعی عایق به ضخامت 10 الی 20 میکرون بر سطح این سی ریل ها می‌شود. این امر باعث می‌شود که یک سطح صیقلی و برای براق بر روی فلز ایجاد شود. توجه داشته باشید از این نوع روش گالوانیزاسیون برای استفاده در محیط هایی با رطوبت بالا و دمای بسیار بالا استفاده می‌شود. علت گالوانیزاسیون سطح سی ریل هال نیز مقاومت به  خوردگی و سایش است. 

سی چنل گرم چیست؟

در این روش ورقه فلزی اصلی درون وان مذاب روی قرار گرفته و پس از قرار گیری در وان‌های اسیدی با درصدهای مختلف عملیات آلیاژ سازی بر روی سطح آن انجام می‌شود. در این روش به دلیل قرارگیری کامل قطعه درون وان تمام زوایا و قسمت‌های پانچ شده و خمیده توسط روی عایق و مقاوم می‌شود. این عایق ضخامتی بین 60 الی 70 میکرون را روی سطح قطعه ایجاد می‌کند که نسبت به مدل سرد، در برابر رطوبت و گرما بسیار مقاوم خواهد بود. بنابراین این سی چنل قابل استفاده در مناطقی مثل شمال و جنوب است.

قیمت سی چنل 

اگر قصد خرید سی چنل را دارید یکی از مهم‌ترین مواردی که به آن دقت کنید قیمت سی چنل است. بسته به اینکه جنس سی چنل چیست، قیمت آن متفاوت خواهد بود. علاوه بر این ابعاد این قطعات، ضخامت، جنس روکش و غیره در تعیین قیمت نهایی مؤثر هستند. با توجه به اینکه سی چنل‌های گرم ضخیم‌تر و مقاوم‌تر هستند، قیمت بالاتری نسبت به سی چنل سرد دارند. همچنین با توجه به نوسانات بازار، قیمت سی چنل ثابت نبوده و ممکن است تغییر کند.